دانلود فیلم

چه دلایلی باعث چاقی می شود؟ | مووی دانلود

یکی از مشکلات همه گیر امروزی چاقی و اضافه وزن است که هر کس به نوعی سعی بر کنترل آن دارد. علت های مختلفی برای این موضوع وجود دارد که سبب چاق شدن و اضافه وزن می شوند. بیاید در این متن این علت ها را بررسی کنیم تا راهکارهای مناسبی را برای رفع آنها پیدا کنیم.

چه دلایلی باعث چاقی می شود؟

مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن چیست؟

بسیاری از مشکلات بدنی را باید با بررسی دلایل آنها رفع کرد. برای اینکه بتوان بهترین راهکار و سالم ترین درمان را برای مشکلات بدن داشت، باید به دقت علت را بررسی کنید. البته در بسیاری از موارد نیاز است تا پزشک تشخیص درست را انجام دهد اما در برخی موارد باید یک ذهنیت کلی در رابطه با موضوع و مشکلات بدنی داشت. دلایل چاقی شامل مواردی می شوند که در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • کم کاری یا پرکاری تیروئید می تواند زمینه ساز چاقی و حتی لاغری باشد
  • اختلال در خواب یکی از دلایلی است که شاید کمتر فردی برای داشتن تناسب اندام به آن توجه کند اما عدم وجود خواب شبانه ی کافی می تواند زمینه سازی برای به هم خوردن تعادل هورمون های بدن مانند هورمون های استرس، هورمون های سیری و گرسنگی را ایجاد کرده و سطح آنها را تحت تاثیر قرار دهد
  • فعالیت بدنی کم از دیگر مواردی است که می تواند چاقی را به همراه داشته باشد زیرا در این صورت فرد چربی سوزی و سوخت و ساز بدنی کمی خواهد داشت
  • مشکلات گوارشی در برخی از موارد سبب اضافه وزن و چاقی می شوند. مشکلی مانند یبوست بر چاقی شکمی تاثیر به سزایی دارد و اغلب با درمان یبوست می توان به درمان چاقی نیز دست یافت
  • یکی از موارد آسیب زننده به تناسب اندام مصرف نوشیدنی های الکلی به شکل افراطی است که اغلب با چاقی شکمی همراه خواهد بود. باید برای رفع این موضوع الکل را کنار بگذارید تا از آسیب به کبد و در پی آن آسیب به ترشح هورمون ها جلوگیری شود
  • پرخوری یا پرخوری های احساسی و عصبی دلایلی واضح برای چاقی و اضافه وزن هستند که باید برای رفع آنها از روان درمانگر کمک گرفت و مشکل را برای همیشه درمان کرد. این مورد می تواند تحت شرایط روحی، افسردگی، ناراحتی و استرس تشدید شود
  • اختلال و سندروم متابولیک یکی دیگر از دلایل شایع چاقی و اضافه وزن است که باید برای درمان آن از پزشک کمک گرفت. این موضوع تا حد به سزایی سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و باید برای آن راهکارهای کنترلی و درمانی درستی را پیش گرفت وگرنه در ادامه فرد با بالا رفتن قند خون و فشار خون یا حتی مشکلات قلبی و… مواجه خواهد شد

برای درمان چاقی چه باید کرد؟

حالا با توجه به دلایل ایجاد شده، نیاز است تا راهکارهای درمانی را شناخت و آنها را انجام داد. برای اینکه از تشدید چاقی و اضافه وزن جلوگیری شود می توان از راهکارهای زیر کمک گرفت:

  • بدن خود را بی آب نگه ندارید و مدام بطری پر شده از آب کنارتان باشد و آب بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند
  • به موقع بخوابید حتی اگر چاق نیستید باید به خواب شبانه اهمیت دهید و بدن خود را از فواید آن محروم نکنید
  • از مصرف سالاد بهره ببرید روزانه باید قبل از ناهار و شام یک بشقاب پر سالاد تشکیل شده از سبزیجات مورد علاقه تان را میل کنید این سالاد می تواند از هویج خام، انواع کلم، خیار، گوجه، پیاز، کاهو و اسفناج و… تشکیل شده باشد (البته بدون سس)
  • غذاهای مفید بخورید و نحوه پخت غذاهایتان را به شکل سالم تغییر دهید یعنی از مصرف غذاهای سرخ کرده تا جای ممکن پرهیز کنید و نوع کبابی و آبپز شده را جایگزین آنها کنید
  • غذاهای شور نیز می توانند تا حد بالایی آب میان بافتی را تحت تاثیر قرار دهید و باعث چاقی شوند پس بهتر است به مقدار متعادل نمک مصرف کنید تا ید و سدیم کافی را بدنتان دریافت کند
  • تنقلات را از خود دور نگه دارید و تا جای ممکن گزینه های سالمی را جایگزین آنها کنید مواردی مانند میوه، آجیل میوه و مغزها مناسب ترین مواردی هستند که می توانید میل کنید
  • مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و روزانه 5 وعده با تنوع از میوه و سبزیجات استفاده کنید
  • شیرینی، شکلات، کیک، کیک خامه ای، دونات، پیراشکی، آبنبات، اسمارتیز و موارد از این قبیل را خریداری نکنید و سعی کنید بدن خود را از مصرف آنها دور نگه دارید زیرا مقدار زیادی قند به بدنتان می رسانند که می تواند با تغییر در سطح هورمون های بدنتان به چربی سوزی و در نتیجه تناسب اندام شما آسیب وارد کند
  • از مصرف چیپس، پفک و کرانچی و… پرهیز کنید زیرا آنها طی فرایند حرارت دیدن با روغن زیاد تمام خاصیت خود را از دست داده اند و دیگر فایده ای برای بدنتان به همراه ندارند و تنها کالری اضافی به بدنتان می رسانند به جای آنها آجیل یا میوه خشک بخورید
  • بی تحرکی را کنار بگذارید و روزانه 40 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید می توانید از پیاده روی، طناب زدن، ایروبیک و اضافه کردن کمی وزنه استفاده کنید که بسیاری از سموم بدنتان دفع خواهد شد و انرژی بیشتری خواهید داشت. فقط باید مدتی این کار را انجام دهید تا به روند آن عادت کنید و کاهش وزن را داشته باشید
  • همیشه فعالیت بدنی و رژیم نیست که جواب می دهد گاهی باید راهکارهایی برای مدیریت استرس و حالات روحی آشفته خود پیدا کنید تا بتوانید انگیزه را در خود برای داشتن تناسب اندام تقویت کنید برای این منظور می تواند از یوگا و مدیتیشن شروع کنید و ویدئوهای آموزشی آنها را تهیه کرده و انجام دهید

جمع بندی

یکی از به هم زننده ترین گزینه ها برای اعتماد به نفس در برخی از افراد، نداشتن تناسب اندام و همینطور اضافه وزن است. برای این منظور می توانید وقت صرف کنید و بدنتان را به کار ببرید اما بهتر است علت های چاقی را با کمک پزشک بررسی کرده تا بتوانید مشکل چاقی خود را از ریشه درمان کنید. از این طریق سلامت بدن خود را نیز حفظ خواهید کرد. رپورتاژ آگهی /

برگرفته از : مجله تغذیه دکتر یحیی پاسدار

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.