هیئت داوران روی آنتن زنده انگاره‌های ذهنی خود را برملا کردند - خبري سینمای ایران و جهان




۲۵ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

سینماپرس: اختتامیه جشنواره فیلم فجر به مثابه یک معامله اقتصادی بود. هر که آمد سیمرغی گرفت و رفت. آنهایی که جریان فکری معتدل‌گونه‌ای داشتند نامزد شدند. ولي اکثر کسانی که سیمرغ گرفتند درون آغوش و خط فکری اعضای هیئت داوران بودند.

به گفته سینماپرس، ۶ بهمن‌ماه سال جاری بود که با حکم ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، بهرام بدخشانی مدیر فیلمبرداری، کمال تبریزی کارگردان، حسن خجسته استاد دانشگاه، خسرو دهقان منتقد، رسول صدرعاملی کارگردان، فرشته طائرپور تهیه‌کننده و محمدرضا فروتن بازیگر به عنوان اعضای هیئت داوران مسابقه سینمای ایران درون این دوره جشنواره معرفی شدند.

نخست؛ چرا این افراد برای هیئت‌ داوران گزينش شدند؟

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل گزينش تیم هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر این بود که این افراد، از جمله افرادی بودند که هیچ گونه ارتباطی با فیلم‌های حاضر درون جشنواره سی‌وششم نداشته‌اند. ولي آیا با این انگاره می‌توان یک هیئت داوران مختصص و کاردان را دور یکدیگر گردآوری کرد؟

یکی از ویژگی‌های یک هیئت داروان حرفه‌ای این هست که افرادی گردآوری شوند که بدون درون نظر گرفتن خط فکری شخصی و اعمال سلیقه، به تماشای فیلم‌هایی بنشینند و اين چیزی که حق یک فیلم هست را به او بدهند، حتی اگر واقعاً برخلاف دیدگاه و انگاره‌های ذهنی یک عضو هیئت داوران باشد. ولي آیا اعضای هیئت داوران سی و ششم جشنواره فیلم فجر اینگونه بودند؟

به قطعیت می‌توان اعلام کرد که هیئت داوران سی و ششم درون این امر مردود هستند. عمری هست که جشنواره فیلم فجر از اعمال سلیقه‌های افراطی ضربه می‌خورد، بعضاً هم این سلیقه‌ها و لجبازی‌ها سبب سربریدن فیلم‌ها می‌شود.

شوربختانه باید اعلام کرد که هیئت داروان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با هر هدفی که ذهن می‌پروراند سبب سربریدن چند فیلم شدند، فیلم‌هایی که «لاتاری» تنها یکی از آنهاست.

دوم؛ گزينش‌ها

جالب‌ترین داوری عمر جشنواره فیلم فجر به اینجا ختم نمی‌شود. اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به مثابه یک معامله اقتصادی بود. هر که آمد سیمرغی گرفت و رفت. آنهایی که جریان فکری معتدل‌گونه‌ای داشتند نامزد شدند. ولي اکثر کسانی که سیمرغ گرفتند درون آغوش و خط فکری اعضای هیئت داوران بودند. ولي چند نفری نیز درون این بین برای خنثی‌سازی جو حاکم بر اختتامیه، از خط فکری مخالف هیئت داوران گزينش شدند. مانند سیمرغ حاتمی‌کیا.

سوم؛ صحبت‌های هیئت داوران درون نرم افزار «هفت»

می‌خواستم درباره صحبت‌های محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی درون نرم افزار یکشنبه شب «هفت» بنویسم؛ ولي تصمیم گرفتم عینا نکته‌های حرف‌هایشان را بیاورم.

نکات صحبت‌های محمدرضا فروتن

– نظر قطعی نداریم. سلیقه شخصی‌مان این گزينش‌ها بود.

– آرای هر عضو هیئت داوران فجر یک، هفتم بود.

– هیچ فشاری روی هیئت داوران نبود، ولی پیشنهاد بود.

– مقایسه یک انیمیشن سینمایی با آثار رئال سینما اشتباه هست.

– فیلم «لاتاری» به نظرم ترویج خشونت می‌کند.

– هر کسی هدف شخصی خودش را درون هیئت داوران داشت چون آیین‌نامه و هدف مشخصی ارائه نشده بود.

نکات صحبت‌های رسول صدرعاملی

– برخی از فیلمسازان هر چه بسازند من دوست دارم، مثل کامبوزیا پرتوی

– ۸۰ درصد آرای هیئت داوران ۴ به ۳ بودند.

– «لاتاری» سیمرغ نگرفت چون آزار داد هیئت داوران را. این آزار دادن از قصه و تم فیلم نشأت می‌گرفت.

– فیلم باید به دل بنشیند من باید اين را دوست داشته باشم.

– من اگر فیلمی را دوست نداشته باشم به هیچ بخشی از اين مثل فیلمبرداری هم رای نمی‌دهم.

– کودکانه فیلم می‌بینم.

– روح‌الله حجازی کارگردان خوبی هست ولي باید از اثرهای مینیمالیستی فاصله بگیرد.

– فیلم‌های مستند و انیمیشن را داوری نکردیم.

– مشکل اصلی ما با فیلم‌های حاتمی‌کیا فیلمنامه بود، به نظرم حاتمی‌کیا باید از انفرادی فیلمنامه نوشتن به سمت گروهی‌نویسی برود.

– ما نفهمیدیم چرا کاراکتر بابک حمیدیان درون آخر فیلم خودکشی کرد.

– ۲۰ سال طول کشید سیمرغ اولم را گرفتم.

چهارم؛ جمع‌بندی

صحبت‌های فروتن و صدرعاملی به نوعی کار خدا بود. این که خود هیئت داوران روی آنتن زنده انگاره‌های ذهنی خود را از گزينش‌ها بگویند، یک معجزه هست. از صحبت‌های صدرعاملی می‌توان نکات بسیاری استخراج کرد. وقتی به جای کلمه شهادت، خودکشی را به کار می‌برد، یعنی اصلاً داستان را ندیده هست، شاید هم نخواسته درست ببیند. حق هم دارد، این موضوعات رئال که دنیا با اين روبه‌روست و تمامي روزه افراد بسیاری اين‌سوی مرزها شهید می‌شوند، با زندگی مجلل برخی افراد سازگاری ندارد.

سالهاست که سینمای ایران از نظرات نسنجیده برخی از افراد به اصطلاح هنرمند ضربه می‌خورد افرادی که با فیلم‌هایشان سبب کم فروغی سینما شده‌اند.

* امید سهرابی


مطالب پیشنهادی