نرم افزار جامع برای بازگرداندن سینما به دهه شصت! - سینمای ایران - نيوز و گفته - iCinema




۲۸ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

رئیس سازمان سینمایی چند روز بنابراين از پایان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درون نرم افزار «سینمادو» حاضر شد و درون اعلام کرد‌وگو با حامد عنقا از نرم افزار جامعی اعلام کرد که قصد اجرای اين درون سینما را دارد و برای داوران جشنواره هم «تعریف» شده بود. محمدمهدی حیدریان به صراحت می‌گوید ماموریت اصلی سینما از نگاه مدیریت فعلی سینما سرگرمی سازی نیست و این یادآور نگاهی‌ست که درون دهه ۱۳۶۰ به سینما وجود داشت.

حیدریان که یکی از سه مدیر ارشد سینمای ایران درون اين دهه بود، از جشنواره مجزا برای فیلم‌های اول و سینما استراتژیک هم گفته هست.

بخش‌های مهم حرف‌های حیدریان را بخوانید:

ماموریت اصلی سینما سرگرمی سازی نیست

جشنواره درون نرم افزار جامع خودش را بازتعریف کرد. ماموریتی برای اين تعریف شد. گزينش فیلم‌ها که هر سال بر پايه یک هدف جزیی بود بر پايه نرم افزار‌های  جامع جلو رفت و من تنها یک بار با داوران دیدار داشتم. آنچه که بر پايه اين عمل کردیم این بود که نرم افزار داشتیم. درون نرم افزار جامع، سینما را یک‌بار دیگر تعریف کردیم و درون فرم‌هایی که برای داوران تعریف شده بود، سه شاخصه داشتیم. نگاه ما به سینما این هست که فیلم‌های سینمایی ماموریت اصلی‌شان سرگرم‌کنندگی نیست. دسته اول محتواست و دسته دوم موارد فنی و هنری و دسته سوم جذابیت هست. این‌ها پارامترهایی هست که یک فیلم خوب می‌تواند داشته باشد.

حواشی «لاتاری»

لاتاری هر سه پارامتر را داشت و فیلمی بود که به موضوعات اصلی پرداخته بود به همین دلیل هم گزينش شد. درباره اين مطلب نقل شده ]از دبیر جشنواره فجر[، همان زمان هم آقای رضوی به من اعلام کرد و من هم به ایشان گفتم این جمله طنز هست. قطعاً ما برای سینما اهدافی داریم و هیچ ملاحظه‌ای درون گفتن اين نداریم. فرهنگ بدون سیاست نیست و سینما هم جزیی از فرهنگ هست.

صدرعاملی اعلام کرد منظورش بد برداشت شده

نرم افزار یک عضو و یک بخش ندارد مجموعه‌ای از اتفاقات باید بیافتد تا به اين برسیم. ممکن هست یک داور بگوید نظرش چیست ولي درون نهایت نظر تمامي داوران تاثیرگذار خواهد بود. درون دیداری که با آقای صدرعاملی داشتیم او بارها تکرار کرد که منظورش اشتباه برداشت شده هست. مگر می‌شود انیمیشن‌ها و مستندها را نبینیم و داوری نشده باشد. حتی سایر اعضای داوری هم گفتند برخی فیلم‌ها شاید ۲ یا ۳ بار دیده شده باشد. بنده داوری نکردم ولي از نتیجه داوری راضی بودم.

جشنواره فیلم اولی ها

معتقدم نیروی جوان ما برای صنعت تصویر دنیا یک سرمایه عظیم هست. سینمای دیجیتال را درون جوان ها بیشتر می توان پیدا کرد. همیشه از جایی صدمه می خوریم که پشت ارزش‌ها، ناتوانی‌مان را قایم کنیم و این کار به ارزش‌ها صدمه می‌زند. اگر هر سال ۳۰ درصد کارها توسط کار اولی‌ها اتفاق بیافتد سینمای آماتوری خواهیم داشت. امسال ۲۰ کار اولی داشتیم که ۳ تای آنها گزينش شدند. ما باید بتوانیم تجزیه کنیم و به عمق برویم و نیروهای جوان را ارزیابی کنیم. انشالله سال آینده یک جشنواره حرفه‌ای برای کار اولی‌ها خواهیم داشت. برای کارگردان‌های جوان نرم افزار داریم تا رقابت کنند، توانمندتر شوند و گزينش شوند. برای کار اول دومی‌ها نرم افزار‌هایی داریم تا بیشتر دیده شوند. برخی از این جشنواره‌ها تخصصی و بستگی با موضوع آنها مشخص می‌شود. جشنواره فیلم اول و دوم را ملی برگزار می کنیم تا از فرهنگ‌های متنوع فیلم‌های مختلفی داشته باشیم.

دست سازمان اوج وحوزه هنری را می بوسیم که فیلم استراتژیک می‌سازند

سینمای استرانژیک یعنی سینمایی که به موضوعات استراتژیک جامعه می پردازد. جنگ تنها موضوع استراتژیک نیست بلکه یکی از موضوعات هست. فیلمی که درباره حضرت رسول (ص) ساخته شد هم یکی از موضوعات استراتژیک هست و فیلم‌هایی که نقد عمیق اجتماعی می‌کند هم استراتژیک هستند. باید مسائل استراتژیک را شناسایی کنیم و با قوت به آنها بپردازیم. بازار کنونی سینمای ما قابل انجام توسط بخش خصوصی نیست. از هر فرد و گروهی از خانواده سینما  که بتواند امکاناتی فراهم کند تا بتواند فیلم‌های خوبی بسازد، استقبال می کنیم. دست سازمان اوج و حوزه هنری را می‌بوسیم تا کارگردان های ما بتوانند آثارشان را بسازند.


مطالب پیشنهادی