قصه و تِم «لاتاری» هیئت داوران را آزار داد / دبیر جشنواره خود را به درون و دیوار می زد! - خبري سینمای ایران و جهان




۲۳ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

سینماپرس: آخرین قسمت از ویژه نرم افزار سینمایی «هفت» شب گذشته با حضور محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گفته سینماپرس، آخرین قسمت از ویژه نرم افزار سینمایی «هفت» به مناسبت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اجرای رضا رشیدپور شب گذشته ۲۲ بهمن ماه بنابراين از اختتامیه این رویداد سینمایی به روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

درون این نرم افزار که  درون فاصله کوتاهی از پایان اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پخش شد، رضا رشیدپور با محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی از اعضای هیئت داوران گفتگو کرد.

رسول صدرعاملی درون میز نقد داوری جشنواره فجر درخصوص اهدای جوایز مشترک بیان داشت: اهدای دو سیمرغ درون جشنواره ما مسبوق به سابقه هست. دوست داشتیم دو جایزه بدهیم به فیلمسازانی که یکی درون سنگرهای جنگ زمینی و یکی درون آسمان زحمت کشیده بودند. دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل هست. می‌خواستیم که آقای حاتمی‌کیا با حالتی پدرانه درون کنار بهرام توکلی جوان قرار بگیرند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد. رای اکثریت این بود که کارگردانی هر دو فیلم به یک اندازه شایسته تقدیر هست.

وی همچنین درخصوص علت نادیده گرفتن «لاتاری» بیان داشت: رُک بگویم؟ لاتاری آزارمان داد. قصه و تِم فیلم، تمامي هیئت داوران را آزار داد. درون «لاتاری» مُنجی فرض می کند ریشه مشکلات بیرون از کشور هست، درون حالی ریشه داخلی هست! اول از تمامي فیلم باید به دل بشیند تا درون بخش های دیگر دیده شود. من درون درجه اول مثل یک کودک فیلم را می بینم و اگر تاثیر گذاشت، بعد می بینم فیلمبرداری یا موارد دیگرش چطور بود.

این عضو هیئت داوران ادامه داد: فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوین و… باید درون خدمت کارگردان باشد و اگر نباشد بهترین کارگردانی و نورپردازی ها اشتباه هست. فیلمسازی کار تیمی هست و خوبی ها برای تمامي تقسیم می شود، ولي اگر بدی باشد فقط و فقط به کارگردان برمی گردد. سختی کار کارگردان همین هست و وقتی کلیت فیلم مورد پسند نیست، درون تمام بخش های فنی هم دچار ایراد هست.

صدرعاملی ادامه داد: درون مورد بازی‌ها هم هادی حجازی‌فر درون «لاتاری» بازی فوق‌العاده‌ای دارد و تماشاگر را به‌عنوان قهرمان فیلم تحت تاثیر قرار می‌دهد. ولی جواد عزتی نامزد ششم و حجازی‌فر نامزد هفتم ما بودند و ما نمی‌توانستیم بیش از پنج نامزد اعلام کنیم. به ویژه چون درون بخش‌های دیگر نامزدهای بیشتری معرفی کردیم، اینجا دیگر نمی‌شد. چون درون بخش کارگردانی که نامزدی بیشتری داریم فیلمسازان ما چیزهای جديد‌ای به سینمای ما اضافه کرده بودند.

درون ادامه محمدرضا فروتن نیز اعلام کرد: ما به محتوای فیلم‌ها دقت کردیم. «لاتاری» خشونت و انتقام را ترویج می‌کند، درون حالی که ما ترجیح می‌دهیم تا درون فیلم‌ها بیشتر مذاکره و گفتگو ببینیم.

همچنین رسول صدرعاملی درون پاسخ به پرسشی درخصوص فشارهیا بیرونی به هیئت داوران اعلام کرد: ابدا چنین نبود. آقای حیدریان دوبار پیش ما آمدند. یک بار روز اول که ۵ دقیقه آمدند و خوشامد گفتند و یکبار هم روز آخر که کاندیدا بدست ایشان رسیدو آمدند و از ما تشکر کردند. یک نظر هم دادند و اين اینکه یکی از فیلم ها خیلی زیاد کاندیدا دارد، به نظر شما این چنین نیست؟ همین و تمام شد. ولي دبیر جشنواره خود را به درون و دیوار می زد تا اتفاقی که فکر می کرد خوب هست رخ دهد ولي ترکیبی که چیده بود حرف او را گوش نمی کرد!

صدرعاملی با بیان آنکه طبعا هر جشنواره سرمایه گذار و اسپانسری دارد که به دنبال اهداف خود هست، اعلام کرد: اگر درباره دبیر جشنواره این حرف را می زنیم طبیعی هست. وقتی ۲۲ فیلم جلوی من می گذارند من نمی دانم اين ۱۰۰ فیلمی که متقاضی بودند چه بودند و ولي دبیر جشنواره به این بلوغ رسیده که تلاشش را برای گزينش هیئت گزينش بکند ولي درون داوری ها به هیچ وجه دخالتی نبود.

این کارگردان درون واکنش به توئیت سیدمحمود رضوی درباره حذف «لاتاری» پیش از جشنواره اعلام کرد: خدا مرا نبخشند اگر چنین پیامی به ما داده باشند یا چیزی که بخواهد ما را به این وادارد تا فیلمی را نادیده بگیریم.

محمدرضا فروتن نیز درخصوص فشارهای احتمالی به اعضای هیئت داوران بیان داشت: درون این دوره ای که من حضور داشتم هیچ گونه اعمال فشار و جبری واقعا نبود، ولي پیشنهاد بود. ولي اینکه ما را درون موقعیتی قرار دهند که ما باید چنین کاری بکنیم ابدا. اتفاقا توصیه ها و پیشنهادهای موثری بود که من فکر می کنم هیئت داوران به اشتباه گوش نکردند! ما هیئت داوری دموکراتی داشتیم که بسیار به نظر یکدیگر و مجموع آرا احترام گذاشتیم.

این بازیگر درخصوص علت اهدای دو جایزه درون یک بخش خاطرنشان کرد: این اهدای دو جایزه به نظرم نیاز امروز جامعه ما هست. ما باید از جایزه گرفتن همدیگر خوشحال شویم و از ته دل برای هم دست بزنیم. بنظر من ما درون فرهنگ عمومی جامعه مان نیاز به پذیرش بیشتری داریم. ریشه اش این هست که ما افراد کنترل گری شدیم، چون فکر می کنیم همانجور که ما رای و نظر داریم و گمان می کنیم، دیگران هم باید همانگونه فکر کنند.

وی ادامه داد: بخشی از علت دوتایی شدن این جوایز برای این بوده که ما خواستیم کمی زهر این ماجرا را بگیریم یا تعداد کاندیدا را درون جایی زیاد کنیم برای اینکه ما اعتراضات دیگران را نشنویم. شاید داریم این کار را می کنیم و سعی می کنیم مطابق فرهنگی برخورد کنیم که پذیرشش بیشتر باشد!

فروتن درخصوص معرفی دو نقش اول برای فیلم «دارکوب» اعلام کرد: ممکن هست آئین نامه های زیادی درون جشنواره ها باشد و تاکنون جلو آمده باشند ولي هر ساله می بینیم این آئین نامه ها اصلاح می شود و رشد می کند. ما نمی توانستیم بخار خانم مهناز افشار، خانم سارا بهرامی را کاندید نقش دوم کنیم فقط بخاطر اینکه اسم شان به عنوان نفر دوم ذکر شده هست. ضمن اینکه این اتفاق مسبوق به سابقه نیز هست.

صدرعاملی نیز اعلام کرد: تعریف نقش مکمل را می فهمم. ولي گاهی درون یک اثر سینمایی دو نقش دوش به دوش هم بالا می آیند و نمی توان اعلام کرد چه کسی کدام را بالا آورده هست. به هر حال یک تجربه بود و منع آئین نامه ای نداشت. این بدعت نبود بلکه جسارت و خلاقیت داوری بود.

صدرعاملی درخصوص اشکالات هیئت داوران از نگاه خود نیز اعلام کرد: اشتباه بزرگ هیئت داوران درون جشنواره فجر این هست که هیئت داوران برای خود رئیس تعیین نمی کند. کسی که جلسات را اداره کند و حواسش باشد که ترکیب برگزیدگان به چه سمتی می رود. کمال تبریزی با دو روز تاخیر به ما رسید و مجبور بود صبح ها هم فیلم ببیند تا جبران کند و لذا از ترکیب ما جدا شد. همینطور خسرو دهقان بخاطر سرماخوردگی. بنابراین هیچ گاه درون شروع اين جلسه هماهنگی اولیه شکل نگرفت و اولین باری که دور هم جمع شدیم که جلسه گزينش کاندیدا بود که اتفاق خوبی نبود! من حتی له مدیران جشنواره پیغام فرستادم که این جلسه باید رئیس یا دبیر داشته باشد تا جلسات کش دار و طولانی نشود.

محمدرضا فروتن نیز درخصوص خنده اش هنگام اعلام نام کاندیداتوری «پژمان جمشیدی» پاسخ داد: پژمان جمشیدی یکی از آرای من بود و مصر بودم که حتما باید کاندیدا شوند و بسیار به دل من نشست. ما یک مکانیزم دفاعی داریم به نام خنده و از اینکه نام ایشان را بردم و خنده حضار را دیدم، احساس خوشایندی درون من نبود و خنده تلخی کردم که بلافاصله آقای تبریزی واکنش نشان دادند. این خنده ما خنده رفتار غیر قابل انتظار از سوی اهالی وب سايت بود که ناراحت کننده بود. من بازی ایشان را بسیار دوست داشتم و دارم. فضای مجازی متاسفانه بستری شده تا افراد را بدون اطلاع و قضاوت درست سر می برند.

رسول صدرعاملی نیز اعلام کرد: من فکر می کنم اين خنده اهالی وب سايت نیز خنده ی تمسخر نبود. خنده ی ناگهانی و ناخداگاهی بود چون هرگاه او را دیدند درون فیلم کمدی بود و به نقش آفرینی جذابش خندیدند. ولي باید فرهنگ سازی شود و مطمئنم خیلی هم نخندید درون اين سالن.

درون ادامه محمدرضا فروتن درخصوص عدم دقت به آثار مستند و انیمیشن درون فجر بیان داشت: من فکر می کنم درست نبود که دو فیلم مستند و یک انیمیشن را درون جشنواره بگنجانند و با فیلم سینمایی مقایسه شود. بهتر می بود که این فیلم ها درون جشنواره های مستقل خود ورود می کردند و داوری می شدند. ولي ما از دبیر جشنواره خواستیم از آنها تقدیر شود.

رسول صدرعاملی نیز اعلام کرد: انتقادی که به سیاست گذاری جشنواره وارد هست این هست که ۴ فیلم کوتاه، دو فیلم مستند و یک فیلم انیمیشن را درون ترکیب فیلم های رئال قرار دادند که داوری شان امکان پذیر نبود. لذا ما هم داوری نکردیم و به دبیر جشنواره گفتیم به هر گونه ای که فکر می کند از این آثار تقدیر کند.

رسول صدرعاملی درخصوص عدم کسب جوایز بیشتر برای «به وقت شام» بیان داشت: بنظرم حاتمی کیا کارگردان مهمی هست و درون این چهار دهه سیری که طی کرده برای پیشرفت سینمای ایران انکار ناپذیر هست. مشکل اصلی ما با فیلم «به وقت شام» فیلمنامه اين بود که کاراکترهایی خلق می شوند ولي به سرنوشت نمی رسند و شخصیت ها رها می شوند. درک ما از فیلمنامه فیلم این بود والا با موضوع و عظمتی که کار کرده بود مشکلی نداشتیم و تمامي شرایطی که بکار گرفته بود و یکسال عمرش را گذاشته بود آگاه بودیم.

این داور ادامه داد: بنظر من مشکل اصلی ما درون سینما نه پول هست نه سخت افزار، بلکه نرم افزاری هست. نمی دانم چه اصراری هست که آقای حاتمی کیا به تنهایی برای خود فیلمنامه بنویسند؟ بهتر بود از یک فیلمنامه نویس کمک می گرفتند. این نظر شخصی من هست درون کنار تمام اعتمادی که به توانمندی ایشان دارم. ولي این مسئله را کمی خودخواهانه می دانم.

وی خاطرنشان کرد: ولي صداگذاری فیلم «به وقت شام» بی نظیر هست. هیولایی را به شما درون ابتدای فیلم معرفی می کند که هواپیماست و صدای اين به شکل دراماتیکی درون طول فیلم بر شما اثر می گذارد و معلوم هست که این بهترین صداگذاری هست.

درون ادامه محمدرضا فروتن درخصوص عدم کاندیداتوری جواد عزتی، هادی حجازی فر و ساعد سهیلی بیان داشت: ما ۷ داور بودیم که نتیجه آرا حاصل سهم یک هفتم هرکدام از ما درون رای و نظرها بوده هست. کسانی بودند درون لیست من بوده اند که کاندید نشده اند و بلعکس. جواد عزتی جز ۵ کاندید من نبودند ولي جز کاندیدای دیگر داوران بودند. یا آقایان ساعد سهیلی یا میلاد کی مرام و… که رای نیاوردند. چون ما مجبوریم که ۵ الی ۶ کاندید اعلام کنیم و تلاش داشتیم بیشتر نشود.

صدرعاملی نیز اعلام کرد: تلاش داشتیم تعداد کاندیدا بالا نرود و بدعت شود. حتی گاهی دم درون داشتیم بیرون می رفتیم کسی می اعلام کرد حالا این فرد را هم به لیست کاندیدا اضافه کن. ولي الان دیگر تمامي بازیگران خوبند. آقای عزتی یا دیگران درجه یک اند. وقتی برای من متفاوت می شود که من احساس کنم بازیگر به نقش خود درون فیلمنامه اضافه کرده و روی پرده خلاقیت هایش چیزی به نقش اضافه کرده. کاری که آقای امیر جدیدی کرده و سعی کرده تا اين فضا و محیط را از اين خود کند و به نقش اضافه کند. درباره نوید محمدزاده هم این بود. تمامي درباره نوید می گفتند او بازی های خوب خود را تکرار کرده بود. اینکه گریم خود را عوض کنی کافی نیست.

رسول صدرعاملی درخصوص علت گزينش نام «پژمان جمشیدی» به عنوان نامزد بازیگر مرد اعلام کرد: وظیفه فستیوال استعدادیابی هست. کسی که برتر باشد و بتوان اين را معرفی هم کرد. یعنی اینکه ۵ بازیگر کمدی سینمای ایران را غبضه کرده اند و وقتی من می گویم پژمان یعنی ما یک نفر را جدید را معرفی کرده ایم. طلبه ای که درون سینمای سخت کمدی خود را بروز داده و تلاشش نادیده گرفتنی ست.

وی ادامه داد: دیگران هم خوب بودند ولي یک شانس وجود دارد و یک نفر برنده هست و این بحث ندیدن زحمات نیست. پیشنهادی روز اول خانم طائرپور و کمال تبریزی دادند که فستیوال فجر قبول نکرد. گفتیم تمامي فیلم هایی وارد جشنواره می شوند کاندیدا هستند و این ۲۲ فیلم همگی خوبند نیاز به معرفی کاندید ندارد و می توان مستقیما برگزیده را گزينش کرد.   امروز به این بلوغ رسیده ایم ولي مورد موافقیت از سوی دبیر جشنواره قرار نگرفت.

او درون آخر درخصوص علت گزينش جمشید هاشم پور اعلام کرد: معنی حرف من این نیست که تمام برگزیدگان ما باید کشف استعداد باشند. یک جشنواره اگر بتواند یکی دو نفر استعداد جديد کشف کند کافی هست.


مطالب پیشنهادی