«سد معبر»؛ فیلمی برای تضعیف وجهه خانواده های سنتی/ بازنمایی آسیب های اجتماعی به قصد تخریب دستاوردها و ارزش های جامعه خطایی بزرگ هست - خبري سینمای ایران و جهان




۲ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

سینماپرس: آذین منتقد سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «سد معبر» جدیدترین ساخته سینمایی محسن قرایی اعلام کرد: نکته صریح درون رابطه با این فیلم اين هست که هرچند دقت به مفاهیم ظالم و مظلوم و مسائل اجتماعی از نکات مثبت یک اثر اجتماعی می تواند محسوب شود ولي درون این فیلم به این مفاهیم توجهی نشده و «سد معبر» برخلاف ظاهرش فیلمی هست که به شدت وجهه و چهره خانواده های مذهبی و سنتی را تضعیف و تخریب کرده هست.

این منتقد سینما درون گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک فیلم اجتماعی زمانی می تواند اثر قابل تأمل محسوب شود که مناسبات و فرهنگ اجتماعی و سنتی و مذهبی و خانواده ها را خدشه دار نکرده و سنت ها و آیین های ملی و دینی را زیر سوأل نبرد و این نکته ای هست که سازندگان «سد معبر» از اين غفلت کرده و با عبور از ارزش های مناسبات اخلاقی خانواده ها و سنت های ملی و دینی اين را نادیده گرفته اند.

وی ادامه داد: نمایش بخشی یا برخی از مسائل و مشکلات اجتماعی و نقادی عملکرد متولیان و نقش آفرین های امور اجتماعی انگیزه ایجاد تلنگر به اين ها برای رفع کاستی ها و اصلاح خود و نرم افزار های شان به صورت غیر اهانت آمیز نقدی پسندیده و سازنده هست ولی اگر این بازنمایی ها به قصد تخریب دستاوردها و ارزش ها و نمایش بیچارگی ها، فقر و فساد و گمراهی یک جامعه و ملت باشد نه فقط خردمندانه نیست که خطایی بزرگ محسوب می شود که متأسفانه سازندگان «سد معبر» دچار این خطا شده اند!

این منتقد سینما افزود: آنچه ظاهراً محسن قرایی درون دومین ساخته بلند سینمایی اش درصدد تعریف و نقادی اين درون قالب یک اثر اجتماعی بوده معضل سد معبر کردن جامعه توسط دستفروشان و مرتبطان اين ها هست. نگاه به این موضوع درون سینما تازگی دارد و زاویه نگاه حمایتی فیلمساز از مورد ظلم قرار گرفتگان حائز اهمیت هست. درون واقع «سد معبر» که می تواند معنای گسترده تر اجتماعی هم داشته و تمامی سدها و سدکنندگان معابر اجتماعی را دربر بگیرد فارغ از نگاه انتقادی دوسویه فیلمساز به سدمعبر سازان و تخریب گران این نوع سدها راوی داستانی ساده، باورپذیر و ملموس از عملکرد مأموران شهرداری و دستفروشان هست که درون قالب خیر و شر و ظالم و مظلوم و مأمور و معذور روایت می شود.

آذین خاطرنشان کرد: ولي داستان محسن قرایی با آنکه ظاهراً به سد کنندگان معابر می پردازد ولي درون بنابراين و لایه اجتماعی خود نقد عوامل سدکنندگان جریان های سالم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را نهفته دارد. این مهم درون شکل ساده قصه گویی به سیاهی و تلخی روایت می شود که قابل قبول نیست. عبور گذرای کارگردان از اين ها چارچوب و ماجراهای واقعی فیلم می توانست به خوبی نقال مشکلات و معضلات نشأت گرفته از سد معبر شغلی و اجتماعی باشد و نیازی برای افراط درون نمایش تیرگی، تلخی ها، زد و خوردها، ظلم و ستم ها و ظالم و مظلوم نمایی ها درون فیلم وجود نداشت.

این منتقد سینمای کشور درون خاتمه این گفتگو متذکر شد: رفتار و کردار و برخورد نامطلوب برخی مأموران با دستفروشان با یکدیگر درون بستر حضور فقر و جبر اجتماعی و بیکاری و قانون مداری به اندازه کافی مضمون و محتوای سد معبر به تماشاگر منتقل می کند. به همین دلیل به رخ کشیدن این تمامي تلخی و نمایش اندوه و درماندگی درون این فیلم لزوم تصویری و سینمایی نداشته هست. قرایی و دیگر سینماگران آثار اجتماعی چنانچه دغدغه های اجتماعی خود را با نگاه به تلخ و شیرین واقعیات همسو کنند و منتقد سازنده مشکلات اجتماعی باشند و درون بیراهه های افراط و تفریط نیفتند و به ویژه از سیمای پرتلاش و رنج کشیده ولی امیدوار و مصمم و مومن جامعه چهره عبوس، مغموم و ناامید نسازند و غم ها و شادی ها را با انگیزه اصلاح و ارتقا به تصویر کشند درون صف سازندگان باوقار و محترم آثار خوب اجتماعی خواهند ایستاد.

گفتنی هست؛ حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، اکبر رحمتی، آوا شریفی، عرفان ناصری، مرتضی آقاحسینی، بهرام سروری نژاد، سجاد رحیمی، غلامعلی رضایی، فتح الله طاهری، مهدی میری و نگارعابدی، علیرضا کمالی نژاد، گیتی قاسمی، حسام محمودی، بازیگر خردسال: رونیکا نعمت الله و با حضور محسن کیایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم داستان قاسم کارمند اداره سد معبر شهرداری را روایت می کند که درون تلاش هست وضعیت زندگی خود را بهبود ببخشد، ولي درون این راه با نرگس همسرش اختلافِ نظر دارد.


مطالب پیشنهادی