دبیر جشنواره علت گزينش فیلم "هایلایت" را توضیح دهد! - خبري سینمای ایران و جهان




۲۱ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

سینماپرس: مهدی خرامان/ هایلایت حتی مستحقِ عنوانِ فیلم های «زیرِشانه تخم مرغی» هم نیست، زیرا اين ها به هدفِ اصلی شان که خندیدنِ مخاطب هست شاید دست پیدا کنند، ولي درون هایلایت تنها مخاطب به این نکته می رسد که بعضی ها هیچ وقت کارگردان نمی شوند.

حقیقت تلخ هست، وبیانِ اين ناگوار، ولي «سی و ششمین جشنواره فیلمِ فجر» نيوز های ناخوشایندی درباره سینما کشور مخابره می کند، هایلایت، حرفی برای گفتن ندارد، بنابراين مطمئنا نقدی هم وجود نخواهد داشت و همین بس، درون زمان اکرانِ فیلمی به اصطلاح ملودرام، از بیشترِ سالن ها صدای قهقهه بیرون می آمد.

حالا باید از ابراهیم داروغه زاده پرسیده شود آیا منظورتان از فیلم های نوید دهنده اثری مانند هایلایت بوده هست؟ زیرا دبیرِ جشنواره درون اعلام کرد‌وگوی ویژه خبری درباره کیفیتِ خوبِ آثارِ جشنواره فجر می گوید: «فیلم های مناسبی برای حضور درون بخش مسابقه جشنواره گزينش شده هست» ولي حالا بعد از تماشای فیلم هایلات باید معیارِ مناسب را از دبیرِ جشنواره سوال شود، آیا منظور، پلان های بی ربط از سیگار کشیدن، رانندگی درشهر  و یا آشپزی وقهوه درست کردن هست، یا شایدم منظورتان دیالوگ های بچه گانه و ساده فیلم هایلایت هست، دبیری که درون پاسخ به انتقاد کارگردانی برای عدم گزينشِ اثرش این چنین گفته بود: «فیلم شما حتما خوب هست ولي به نظر هیات گزينش اين ۲۵ فیلم دیگر خوبتر هستند» حالا نگارنده فکر می کند،   منظور از خوبتر، یعنی خنده دار تر، شاید هیات گزينش قائل به این جمله باشند که «خنده دوای هر دردی» هست، بنابراين با چنین نگرشی هایلایت گزينش عالی هست!

ولي شاید هیاتِ گزينش مجبور شده  هست که چنین فیلمِ رادیویی و اَلکنی را گزينش کند، زیرا انگار اوضاع مابقی ۴۷ اثر بسیار خراب تر هست که قرعه به نام هایلایت افتاده هست، ولي این موضوع هیچ رابطه ای به کارگردان نابلد و بی سواد هایلایت ندارد، که ۹۰ دقیقه زندگی تماشاگر را با مزخرفات خود تلف می کند، زیرا او تنها اثرش را به جشنواره ارائه داده هست بلکه نوکِ پیکانِ سوالات باید به سمتِ افرادی برود که چنین تله فیلمِ ضعیفی را برای بزرگترین جشنواره سینما ایران گزينش کرده اند، فیلم های دیگر جشنواره حداقل پیامی، بیانیه ای برای ارائه داشته اند ولي هایلایت حتی پیامِ اخلاقی و گلدرشت هم بلد نیست بدهد.

درون هر حال هایلایت حتی مستحقِ عنوانِ فیلم های «زیرِشانه تخم مرغی» هم نیست، زیرا اين ها به هدفِ اصلی شان که خندیدنِ مخاطب هست شاید دست پیدا کنند، ولي درون هایلایت تنها مخاطب به این نکته می رسد که بعضی ها هیچ وقت کارگردان نمی شوند


مطالب پیشنهادی