دانلود فیلم

خواص آندیو یا تره فرنگی + کاربردهای دارویی و درمانی این گیاه | مووی دانلود

خواص آندیو یا تره فرنگی

 

آندیو یا تره فرنگی نوعی سبزی است که در زمستان و به دور از نور خورشید رشد می کند. این سبزه را با نام تره فرنگی و یا کاسنی سالادی هم می شناسند و خواص زیادی برای سلامت دارد. اندیو برای سلامت قلب و عروق، چشم، مقابله با پیری، مقابله با یبوست و تناسب اندام بسیار مفید است.

آندو یا تره فرنگی یکی از سبزیجات زمستانی است که برای سلامت مفید است. آندیو دارای ویتامین و مواد غذایی مفید است و بدن را سر حال نگه می دارد، حس خستگی و کسالت را از فرد دور می کند. در ادامه با تمام خواص، کاربردهای دارویی و درمانی این گیاه آشنا می شویم.

 

خواص سبزی آندیو یا تره فرنگی

آندیو شکلی جالب دارد و از خانواده کاسنی ها است و نام دیگر آن کاسنی فرنگی یا کاسنی سالادی است. کاسنی فرنگی در محیط های تاریک کشت می شود تا فرآیند فوتوسنتز روی آن انجام نشود، رنگ آن سفید است. آندیو طعمی شیرین و تا حدودی تلخ دارد و گیاهی ترد است که برای انواع سالاد و غذا استفاده می شود. سبزی آندیو بسیار پر خواص است و برای سلامت اندام های بدن مفید است.

 

تناسب اندام

سبزی پر خاصیت آندیو دارای 90 تا 95 درصد آب است و کالری آن بسیار پایین است. این میزان آب به دلیل تناسب پتاسیم و سدیم بالا در آن به سلولیت تبدیل نمی شود و باعث می شود تا کلیه ها خیلی خوب از پس دقع و تصفیه بدن بر بیایند. استفاده از این سبزی برای افرادی که مشکل کلیه و نارسایی دارند توصیه نمی شود. این سبزی به دلیل مبارزه با یبوست و رفع چربی های اضافه بسیار مفید است و برای تناسب اندام توصیه می شود. طعم تلخ این سبزی باعث می شود ترشحات معده افزایش یافته و عضم غذا راحت تر انجام می گیرد. با مصرف این سبزی هم غذا به خوبی هضم می شود و هم کارکرد کلیه بهتر می شود و در نهایت به تناسب اندام می رسید.

 

برطرف کننده خستگی

در فصل گرما بیشتر غذاهای سبک و سالادی سرو می شود ولی در فصل سرما نوشیدنی های داغ و غذاهای چرب و پرکالری پرمصرف تر می شوند، به همین دلیل در فصول سرما چربی زیاد می شود و ویتامین و فیبر کمتری دریافت می کنید. آندیو سبزی است که برای جبران این موضوع مفید است و از کمبود ویتامین جلوگیری می کند و نمی گذارد خستگی ناشی از کمبود ویتامین ها شما را گرفتار کند. آندیو دارای پتاسیم، کلسیم، زینک، منیزیم و مواد مغذی مورد نیاز بدن است و می تواند باعث رفع خستگی شود.

 

برای زنان باردار

آندیو برای خانم های باردار بسیار مفید است. این سبزی یک منبع عالی از فولات یا ویتامین ب 9 است. فولات برای ترمیم، سنتز و عملکرد خوب مواد ژنتیکی در بدن ضروری است. به همین دلیل مصرف آن برای پیشیگری از خطرات ناهنجاری ستون فقرات جنین توصیه می شود. این سبزی باعث جذب بیشتر فولات در بدن خواهد شد.

 

مقابله با پیری زودرس

طبق تحقیقات این سبزی دارای سلنیوم است و خواص آنتی اکسیدانی بالایی داردو این کاسنی فرنگی منبعی عالی از ویتامین سی و پیش ساز ویتامین A است که کبد با توجه به نیاز خود آن را به ویتامین A تبدیل می کند. سلنیوم و آنتی اکسیدان های دیگر با رادیکال های آزاد یعنی مولوکول های آسیب رسان به سلول ها مبازره می کند. رادیکال های آزاد باعث پیری زودرس سلول های بدن می شوند. آنتی اکسیدان ها با اثرات این رادیکال ها مبازره می کنند و اجازه نمی دهند که پوست دچار پیری زودرس شود. مواد مغذی در آندیو برای سیستم قلب و عروف و سلامت چشم ها بسیار مفید است.

 

بهبود یبوست

آندیو به دلیل داشتن فیبرهای غذای باعث دفع راحت تر می شود و برای مقابله با یبوست بسیار عالی است. به همین دلیل یکی از مواد طبیعی برای دفع چربی های اضافه در بدن است. این سبزی از بروز برخی از سرطان های گوارشی در بدن جلوگیری می کند.

خواص آندیو یا تره فرنگی

روش های پخت آندیو

برای تهیه غذا با آندیو می توانید با دو روش متفاوت این کار را نجام دهید:

  • در روش اول آندیو را برگ برگ کرده و به مدت زیادی در آب قرار داده و سپس بشویید. برای بهتر شسته شدن برگ ها را زیر آب شیر گرفته تا گل و شن از لا به لای آن پاک شود. ۵۰۰ گرم آندیو را در ظرف لعابی و کلفت قرار داده و به همراه ۳۰ گرم کره، مقداری نمک، یک چهارم لیمو ترش و یک دسی لیتر آب بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد. بعد از ۴۵ دقیقه آماده است.
  • در روش دوم می توانید از روش بخار پز کردن سبزی استفاده کنید. ۵۰ گرم کره، مقداری نمک، چند قره آب لیموی ترش را به همراه ۵۰۰ گرم سبزی آندیو بگذارید تا بخار پز شود. بعد از ۴۵ دقیقه سبزی شما آماده سرو است.

 

طرز تهیه سالاد آندیو

برای تهیه سالاد آندیو در ابتدا به خوبی همانطور که در بالا گفته شد برگ ها  را بشویید و برگ های پلاسیده ان را جدا نمایید. برگ ها را به درازا چند قسمت کرده و در ظرفی بریزید. مقداری روغن زیتون، آب لیمو یا سرکه، نمک و فلفل را به اندیو اضافه کرده و سرو نمایید. می توانید از سبزیجات دیگر و هویج در سالاد خود استفاده کنید. همچنین با توجه به ذائقه خود می توانید از سس مایونز استفاده نمایید. آندیو پختخ را نیز می توان در سالاد استفاده کرد. از این سبزی پر خاصیت زمستانی غافل نشوید.

 

ارزش غذایی

در حالت کلی ۱۰۰ گرم اندیو دارای مواد مغذی زیر است:

  • ۱۷ کیلوکالری انرژی
  • ۰.۹ گرم پروتئین
  • ۰.۱ گرم لیپیدها
  • ۴ گرم گلوسیدها
  • ۳.۴ گرم فیبر
  • ۹۴.۵۲ گرم آب
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.