از بلبشو و روان پریشی تا رفتار «خواص فریبانه» درون مدیریت سینما/ چرا رکورد اهدای سیمرغ شکست؟/ وقتی جشنواره با هدف ماندن درون قدرت، سیاست گذاری می شود! - خبري سینمای ایران و جهان




۲۳ام بهمن ۱۳۹۶ فیلم

سینماپرس: جشنواره سی و ششم فیلم فجر هم به پایان رسید، جشنواره ای که با اقدامات مدیران سینمایی می توان اين را از جهات مختلف استثنایی بر شمرد! جشنواره ای که نمودی بارز از تلاش ویژه مدیران سینمایی برای ماندن بر مسند قدرت هست، موضوعی که دقت به اين، دلایل بخش عمده ای از اتفاقات و تصمیمات پشت پرده را نمایان می سازد.

محمدرسول محمدی/ جشنواره سی و ششم فیلم فجر هم به پایان رسید، جشنواره ای که با اقدامات مدیران سینمایی می توان اين را از جهات مختلف استثنایی بر شمرد! جشنواره ای که نمودی بارز از تلاش ویژه مدیران سینمایی برای ماندن بر مسند قدرت هست، موضوعی که دقت به اين، دلایل بخش عمده ای از اتفاقات و تصمیمات پشت پرده را نمایان می سازد.

مدیران فعلی سازمان سینمایی برای بقا درون قدرت، حساست زدایی از جشنواره فیلم فجر و خنثی سازی اين را به هر نحو ممکن درون دستور کار قرار دادند. همین هست که می توان جشنواره امسال را یخ زده اطلاق نمود و موارد بی شماری از این دست را برشمرد.

اولین گام درون این مسیر با محدود کردن جشنواره به ۲۲ فیلم سینمایی و حذف تمامی بخش های جنبی از اين رقم خورد. هدف از این اقدام محدود کردن فیلم ها، حذف تمامی فیلم های مساله ساز و مدیریت آسان تر افکار خواص و عوام درون مورد عملکرد یک ساله مدیریت سینما بود. ولي جالب هست که درون همین تعداد محدود نیز چندین فیلم به شدت مساله دار و حتی ضد نظام و با رویکرد براندازی نیز وجود داشت!

درون گام دوم برای شکستن شاخ وب سايت ها، برج میلاد را از کاربری به عنوان کاخ جشنواره حذف نمودند، شاید درون ابتدا شعار صرفه جویی اقتصادی برای این تصمیم، خواص فریبی خوبی بود، ولی ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر درون مصاحبه ای عنوان کرد که برج میلاد را به صورت رایگان دراختیار جشنواره قرار می دادند! موضوعی که از واقعیت پنهان درون تغییر محل برگزاری جشنواره برای اهالی وب سايت و اهالی سینما و جداسازی آنها پرده برداشت.

درون گام بعدی چیدمان فیلم ها درون سینمای وب سايت ها با قرعه کشی انجام شد، تا درون هیچ زمینه ای حساسیتی ایجاد نگردد!

درون ادامه تعداد سالن های نمایش فیلم برای مردم درون سطح شهر نسبت به کلیه جشنواره های گذشته کاهش یافت و سیستم جمع آوری آرای مردمی جشنواره به شکلی تغییر نمود که ظاهری جذاب و مبتنی بر تکنولوژی روز پیدا کند، هرچند درون باطن بر ابهامات گذشته می افزود!

تمامي آنچه بر سر سیاست گذاری درون جشنواره سی و ششم آوار شده به همین جا ختم نمی شود و می توان شرح مفصلی بر سیاست های انحرافی مدیران سینمایی مبتنی بر محور کمرنگ کردن جشنواره نوشت که درون این مقال نمی گنجد.

درون نهایت اعلام نامزدهای جشنواره فیلم فجر و ترکیب آنها نیز نشان از همان سیاست محافظه کاری دولت دوازدهم داشت، نامزدهایی که فاصله ۲۴ ساعته اعلام آنها تا اختتامیه، نمی توانست جریانی درون وب سايت ها ایجاد کند!

دقیقا درون ادامه همین سیاست، اختتامیه و اهدای جوایز جشنواره سی و ششم تبدیل شد به تقسیم هوشمندانه غنائم بین جریان متمایل به ارزش های انقلاب و جریان اپوزیسیون! ترسیم یک فرآیند خواص فریبانه موجه!

به طور کلی درون این دوره از جشنواره می توان تلاش برای خواص فریبی را بوضوح مشاهده نمود، مد رفتاری که سبب تحقق ببلشویی از تصمیمات نابخردانه و نامتوازن درون مدیریت جشنواره فیلم فجر شده هست.

درست به همین دلیل هست که امسال رکورد اهدای سیمرغ ها می شکند و تا می توانند سیمرغ می دهند، یعنی اصالت جایزه سیمرغ درون جشنواره ۲۲ فیلمی امسال می شود کشک!

درون کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری دو سیمرغ داده شد! جوایز خلق الساعه بخش های حذف شده فیلم اول و هنروتجربه هم درون ناباوری خود دریافت کنندگان به آنها داده شد! اتفاقاتی عجیب که نتیجه اين راضی شدن تمامي جریانات هست!

هرچند درون همین میانه نیز هر دو سیمرغ فیلمنامه که مبتنی بر نگاه محتوایی جشنواره هست[۱] به آثار مساله دار «مغزهای کوچک زنگ زده» و «کامیون» داده شد و رکورد داری فیلم «تنگه ابوقریب» درون دریافت سیمرغ و یا سیمرغ بهترین کارگردانی برای «به وقت شام» و یا جایزه نگاه ملی به «سرو زیر آب» پوشش مناسبی می شود درون این خبط بزرگ درون گزينش و تبیین رویکرد محتوایی جشنواره! و ولي درون کنار آنها ابراز ارادت به فیلم «عرق سرد» به عنوان اثری خط گرفته از جریانات معاند نظام با سه سیمرغ نیز قابل اشاره هست!

ولي باز هم همین ترکیب مناسب هست تا مدیران سینمایی درون هر جمعی بتوانند از عملکرد خود دفاع کنند، درون جمع انقلابیون از رویکرد انقلابی خود بگویند و درون جمع اپوزیسیون عملکرد خود را بستایند و درون مجموع بر مسند قدرت بمانند!

ولي باید به مدیر محترم سازمان سینمایی و مشاوران ایشان اعلام کرد که تاریخ ثابت کرده چنین مدیریت هایی داوم نخواهد یافت و بعد از مدتی تمامي جریانات از چنین رویکردی اعلام انزجار خواهد نمود!

جناب آقای حیدریان؛ بر خلاف اظهارات شما درون اختتامیه جشنواره، امسال سینمای اجتماعی از سیاه نمایی فاصله نگرفته هست، تولیدات دفاع مقدس با فقدان محتوا مواجه اند و اتفاقا تولید شدن همین آثار هم ربطی به مدیریت سینما ندارد، اتفاقا دیدن آثار کمدی به خاطر شوخی های اروتیکشان سبب خجالت خانواده ها می شود و اثری از نقش مدیریتی سینما درون تولیداتی با مضمون مقاومت دیده نمی شود! و درون مقابل جشنواره سی و ششم نمودی بارز از سینمای اروتیک شده هست و نمادهای سکس از پنهان به آشکار رسیده و درون برخی آثار بیداد می کند و حریم های گذشته را درنوردیده هست!

امروز مدیریت سینما راه را اشتباه می رود و حتی برای رهایی از تصمیم غلط حذف فیلم های اول از جشنواره فیلم فجر، تصمیم غلط راه اندازی جشنواره مستقل فیلم اولی را می گیرد، بسان کسی که بنابراين از زمین خوردن ادامه راه را سینه خیز طی می کند!

امروز مدیریت سینما درگیر یک بلبشوی تصمیم گیری و روان پریشی عجیب هست، امروز خواص فریبی درون سینما بیداد می کند و مدیران تنها برای بقا درون مدیریت سیاست بازی می کنند!

صد افسوس که هیچ هدف گذاری و نگاه استراتژیک برای نیل به سینمای آرمانی انقلاب اسلامی درون مدیریت سینما وجود ندارد و نگاه ارزشی و انقلابی بدل به حلقه مفقوده مدیریت سینمای کشور گردیده هست!

   

پی نوشت:


[۱] اگر تصور می کنید محتوای آثار درون اهدای جوایز مهم نبوده، به سخنان صدرعاملی از اعضای هیات داوری درون نرم افزار هفت مراجعه کنید که صراحتا اعلام کرد چون داوران با محتوای یک فیلم مشکل داشتند کلا از گردونه گزينش ها حذف شد!


مطالب پیشنهادی